Ornamon taideasiantuntija  Anna Rikkinen .

Ornamon taideasiantuntija Anna Rikkinen.

Usein oletetaan, että taiteilijat saavat musoenäyttelyistä hyvät rahat. Todellisuus on kuitenkin jotain ihan muuta.

Oletuksia taiteilijan työstä

Usein oletetaan, että taiteilijat saavat museonäyttelyistä hyvät rahat. Tämä oletus käy ilmi varsinkin silloin, kun juttelee museokävijöiden kanssa museossa esillä olevista teoksista ja taiteilijoista. Erityisen harhaanjohtavaksi asetelman tekee se, jos taiteilija on näyttävästi esillä monissa eri yhteyksissä. Silloin moni kuvittelee taiteilijan todella saavan elantonsa taiteesta.

Todellisuus on kuitenkin jotain ihan muuta.

 

Selkeämpiä sopimuskäytäntöjä

Ensinnäkään ei ole mitenkään yleisesti sovittu, että taiteilijat saisivat osuutensa museoiden pääsylipputuloista. Toiseksi museoissa on hyvin kirjavat käytännöt taiteilijapalkan maksamisesta. Edes kirjallista sopimusta työsuhteen luonteesta, kestosta tai korvausten määrästä ei ole / ei aina ole olemassa. Todellisuus onkin usein sarja sähköposteja, joista taiteilija voi päätellä saavansa teoksensa näyttelyyn, kunhan hän itse hoitaa teoksensa paikalle, suorittaa ripustuksen ja hakee työnsä näyttelyn päätteeksi pois. Sekä taiteilijoita että museoita tulisi kouluttaa sopimuskäytäntöihin liittyen, sillä monesti sopimus saattaa ilmestyä taiteilijalle vain päivää ennen avajaisia, jolloin sen kommentointiin ja neuvotteluihin on liian vähän aikaa.

Teoksen tekemiseen käytetty aika menee suoraan taiteilijan omasta pussista, ellei hänellä ole harvinaisessa tapauksessa apurahaa tukenaan. Teoksen tekemiseen käytetyn ajan taiteilijan on itse kustannettava myös niissä tapauksissa, joissa teos tehdään museon pyynnöstä kyseiseen museotilaan.

Museot ovat tottuneet saamaan haluamansa taiteilijoilta lähes ilmaiseksi. Tuntuu suorastaan hassulta, miten vuosien saatossa laadukasta sisältöä on totuttu tilaamaan taiteilijoilta ilman hintalappua. Mutta kenties aika on vain tehnyt tehtävänsä ja pitkän ajan kuluessa epäreilusta asetelmasta on tullut osapuolten hiljaa hyväksymä totuus.

 

Taiteilijan työpalkkiot budjetteihin

Mutta se mikä on totta tänään, ei välttämättä ole sitä enää huomenna. Museoiden ja taiteilijoiden välinen yhteistyö on mahdollista ottaa uudelleen tarkasteluun ja kysyä, miltä kaikilta osin sitä voitaisiin muuttaa paremmaksi. Taiteilija olettaa, että museoiden budjetit riittävät kattamaan tilattujen töiden materiaalit sekä palkan taiteilijan käyttämästä työajasta. Arvio taiteilijapalkkioiden lisäkustannuksista museoiden kuluihin on kuitenkin vain promilleja museoiden koko budjeteista.  Tästä muutos olisi hyvä aloittaa.